Latinomusiikin myynti kasvoi vuosina 1997-1999 Yhdysvalloissa huomattavasti. Latinomusiikin kuumat rytmit ovat levinneet tanssiklubien vakiotahdeiksi ja nousseet musiikkilistojen kärkiin osana popkulttuurin fuusioitumista supertähtien tuodessa lattarivaikutteita suuren yleisön tietoisuuteen. Latinovivahteet ovat tulleet tutummiksi myös suomalaisessa popmusiikissa. Mitä kaikkea latinomusiikki on, mistä sen suosio on saanut alkunsa ja millaiselta latinomusiikin tulevaisuus näyttää trendien aallonharjalla?

Lattaritanssit tunnetaan

Vaikka musiikkisuuntauksena latinotahdit olisivat jokseenkin tuntematon juttu, tanssilajeina saattavat silti juolahtaa mieleen kuubalainen rumba, mambo, congo sekä cha-cha-cha kuin myös samba ja argentiinalainen tango. Suomen Tanssiurheiluliitto on rekisteröinyt tuotteekseen Bailatinon, jonka perusideana on tanssia latinomusiikin tahdissa monipuolisesti ilman paria useista eri latinotanssilajeista mallinnettuja askelkuvioita.

Musiikin rytmisyys saa kehon liikkeelle luonnostaan. Muoti-ilmiönä suosiota saavuttanut Zumba perustuu myös latinomusiikin tahdissa tanssimisen ja kuntoilun yhdistämiseen. Kiihkeän ja energisen rytmikkyytensä vuoksi latinovaikutteet soveltuvatkin erityisen hyvin tanssin pohjalle. Samasta syystä lattaripohjia ja vaikutteita miksataan popmusiikkiin, jossa musiikkityylin seksikkyys pääsee oikeuksiinsa. Onhan trendikkään tanssimusiikin tarkoitus viekoitella ja kiihottaa, eikä musiikkiteollisuus myy pelkkiä biisejä, vaan seksisymboleja ja tyyli-ikoneita mielellään mahdollisimman puleeratulla paljaalla pinnalla.

Yhdysvaltojen levyteollisuudesta lähtöisin

Kun Yhdysvaltojen musiikkiteollisuus alkoi kasvaa, myös Latinalaisen Amerikan espanjankielinen musiikki alkoi levitä. Espanjankielistä musiikkia oli tarkoitus viedä ulkomaille, mutta sille oli kysyntää myös Yhdysvaltojen kotimaan musiikkimarkkinoilla johtuen Yhdysvaltojen espanjalaisväestön suuruudesta. Jo 1950-luvulla latinotanssityylit olivat yleisesti tunnettu osa valtavirtaa. Internetin aikakaudella myös latinomusiikille on järjestynyt uusia, globaaleja väyliä, joiden kautta kuuntelijat löytävät lattaripohjaiset suosikkinsa. Koska Yhdysvaltain länsirannikko latinalaistuu entisestään, sikäläiset levymarkkinat ovat tarttuneet markkinarakoon. Ylikansallisilla levy-yhtiöillä on jo 1990-luvulta saakka ollut latinomusiikille omat osastonsa. Levy-yhtiöiden panostuksen ja äänitystekniikan kehittymisen myötä latinomusiikilla on ollut erittäin hyvät edellytykset kohota yleisön tietoisuuden kautta trendien kärkeen.

Billboardin latinolista

Billboard julkaisee latinomusiikin viikkolistaa, jonka ykkössijalta olivat joulukuun 2017 alkupuolella Mi Gente-kappaleellaan J Balwin & Willy Willyam featuring Beyonce. Samalla viikolla kärkipään toiseksi sijoittui Luis Fonsin ja Daddy Yankeen kappale Despacito, jossa vierailevan artistin roolissa esiintyy myös Justin Bieber. Viidenkymmenen laulun listalla vilahtavat toistuvasti artistinimet Bad Bunny, Daddy Yankee, J Balwin, Ozuna, Nicky Jam sekä Wisin, jotka esiintyvät vaihtelevasti toistensa kappaleilla. Billboardin latinolistalta löytyivät joulukuussa 2017 myös Jennifer Lopez ja Shakira.  

Popmusiikin latinolaistaminen

Koska kilpailu on kovaa, musiikkibisneksessä on aina osattava tarttua trendeihin. Yleensä ajankohtaiset muotisuuntaukset kuuluvat ajankohtaisten artistien uusimmassa tuotannossa, sillä pysyäkseen suosion huipulla heidän on uusiuduttava suhdanteiden mukaan. Useimmiten tämä tarkoittaa käytännössä musiikkityylien sekoittamista, vierailevia muusikoita ja pientä hienosäätöä, joka ei kata kuitenkaan koko settilistaa tai leimaa uusinta albumia temaattiseksi kokonaisuudeksi, jonka voitaisiin tulkita olevan varsinainen tyylilajin muutos. Radikaaleissa muutoksissa on aina riskinsä, joten kaupallisessa mielessä pieni höystö ja tuunaus on riittävästi. Laajemmat lajityypin vaihdot voisivat vaikuttaa musiikin myyntiin heikentävästi.

Suomalaista kiihkeyttä

Flirtti vetoaa aina musiikkiyleisöön. Latinorytmit tuovat musiikkiin rentoutta ja toisaalta kiihkeitä sävyjä, jotka kiinnittävät huomiota ja osallistavat myös yleisöä ottamaan näyttävämmän roolin esimerkiksi klubien tanssilattioilla. Anna Abreun, Antti Tuiskun ja Robinin kappaleista löytyy enemmän tai vähemmän selviä latinoviitteitä. ABREU-taiteilijanimen ottaneen laulajan kohdalla kyse on luontevasta tavasta ammentaa materiaalia suomalais-portugalilaisesta verenperimästä, ja hän onkin laulanut niin englanniksi, espanjaksi kuin portugaliksi. Tuiskun ja Robinin musiikissa latinoideaa hyödynnetään verrattain vähän, mutta ABREU:n tuotannossa laulajan mieltymykset, juuret ja trendikkyys ovat korostuneet. Toivottavasti musiikkilajien globaali yhdistely jatkuu kekseliäästi musiikki edellä, vaikka kaupallisuus vetääkin aina pisimmän korren.